چاپ در صنعت نساجی

چاپ در صنعت نساجی

صنعت نساجی 

در صنعت نساجی چاپ در حقیقت رنگرزی موضعی یا از بین بردن موضعی رنگ است. گرچه با استفاده از ماشین بافندگی یا کشبافی نیز می توان نقشی را با نخ های رنگی یا حتی یک نخ رنگی روی پارچه به وجود آورد، ولی چاپ یک نقش روی پارچه غالباً آسان تر بوده و ارزان تر تمام می شود و تولید بسیار بالاتری را ممکن می سازد. پارچه های چاپ شده عموماً به علت عدم امکان نفوذ خمیر چاپ به طرف دیگر پارچه فقط در یک طرف نقش دارند. علاوه بر پارچه، فتیله شانه شده، کلاف نخ یا دسته نخ تار (چله) چاپ شود.

تاریخچه صنعت نساجی

صنعت نساجی از قدیمی ترین صنایع بشری محسوب می شود چرا که نیاز به لباس و پوشاک بعد از نیاز به غذا و مسکن از نیازهای اولیه انسان به شمار می آید. نشانه هایی از بافندگی و نساجی مربوط به دوران پارینه سنگی به دست آمده است. نشانه های ضعیفی در موراوی پیدا شده است. نشانه های مشخصی از بافندگی در دوران نوسنگی در سوئیس پیدا شده است.

«حدود پنج هزار سال پیش از میلاد مردم غارنشین فلات ایران به دلیل تغییراتی که از لحاظ آب و هوا و تشکیل مزارع و چمنزارها به وجود آمد به دشت ها روی آوردند و زندگی تازه ای را شروع کردند و در تمدن آن ها نسبت به دوران قبلی پیشرفت بیشتری دیده شد. قدیمی ترین مردم دشت نشین، مردم محل سیلک واقع در نزدیک کاشان بودند که آثار زندگی ایشان را در آن جا به دست آورده اند. چون در همین محل مقداری دوک های گلین و سنگی به دست آورده بودند تصور می رود که مردم آن زمان با صنعت نساجی آشنایی داشته اند.» در جریان انقلاب صنعتی ، صنعت نساجی رشد چشمگیری داشت.

مواد اولیه نساجی

به صورت کلی مواد اولیه نساجی شامل انواع الیاف نساجی طبیعی و مصنوعی، نفت خام ، رنگ های شیمیایی، ترفنالیک اسید خالص ، مونو اتیلن گلایکول، و پارازایلن می باشد. الیاف نساجی گونه های مختلفی دارد که عبارتند از: 1.الیاف طبیعی با ریشه حیوانی : از قبیل انواع پشم، ابریشم. 2. الیاف طبیعی با ریشه نباتی: از قبیل کنف ، پنبه یا کتان. 3.الیاف معدنی: از قبیل آزبست و پنبه نسوز. 4.الیاف مصنوعی: مانند پلی استر و ، نایلون یا اکریلیک. البته هر چقدر هزینه تهیه این مواد بیشتر شود ، به همان میزان نیزدر قیمت تمام شده انواع منسوجات به طور مستقیم تاثیر می گذارد. 

امتیاز: 5 از 5. مجموع 1 رای
۱۴۰۲/۰۷/۰۵ | مقالات | 1695792381 | بازدید: 992 | 1695814649